O asociaci ACEA
Asociace evropských výrobců automobilů (francouzsky Association des Constructeurs Européens d'Automobiles, odtud zkratka ACEA) je organizace, která zastupuje 15 nejvýznamnějších evropských výrobců motorových vozidel. Je nástupcem CCMC (Comité des Constructeurs du Marché Commun). Podle svého prohlášení je ACEA zastáncem automobilového průmyslu v Evropě a zastupuje výrobce osobních automobilů, dodávek, nákladních automobilů a autobusů s výrobními závody v EU.
Kromě mnoha dalších činností definuje ACEA specifikace motorových olejů, tzv. olejové řady ACEA. Tyto řady jsou obvykle každých několik let aktualizovány, aby zahrnovaly nejnovější vývoj v oblasti technologie motorů a maziv. Samotná ACEA oleje neschvaluje, stanovuje normy a výrobci olejů mohou na své výrobky uvádět údaje o jejich výkonnosti, pokud tyto splňují příslušné požadavky.
První sekvence olejů ACEA byly zavedeny v roce 1996, kdy nahradily dřívější specifikace CCMC. Nové specifikace olejů ACEA byly vydány v letech 1998, 1999, 2002, 2004, 2007, 2008, 2010, 2012 a 2016. Každá verze sekvencí olejů ACEA má nebo měla svůj životní cyklus.
Olejové řády ACEA definují minimální úroveň kvality motorových maziv používaných při plnění benzinových motorů, lehkých vznětových motorů a těžkých vznětových motorů.
Aktualizace pro rok 2021 byla zavedena s cílem zajistit, aby maziva pro lehké motory používaná v provozní náplni splňovala požadavky stále pokročilejšího vývoje technologií motorů a systémů následné úpravy. Aktualizace představuje významný pokrok v úrovních výkonu a poukazuje na pokračující vývojové výzvy, kterým čelí výrobci osobních automobilů, a na složitost hardwaru vozidel.Zavedení nových testů a kategorií přináší zaměření na prevenci jevů, jako je nízkootáčkové předzážehové zapalování (LSPI), usazeniny v turbodmychadle a zvýšení účinnosti paliva.
Aktualizace těžkých nákladních motorů se očekává v roce 2021 a další podrobnosti naleznete zde.
V rámci vydání ACEA 2021 se ruší kategorie ACEA A3/B3 a ACEA C1 a zavádějí se dvě nové kategorie, ACEA A7/B7 a ACEA C6. Pokračující trend k motorům s teplejším provozem a přímým vstřikováním benzinu s turbodmychadlem (TGDI) a výzvy, které tento vývoj přináší, vedly k zařazení testování LSPI do obou nových kategorií a představují významný krok ve vývoji nové specifikace ACEA 2021.
ACEA A7/B7 nová kategorie olejů s nízkým HTHS, která přináší zvýšený důraz na usazeniny turbodmychadel, což je ovlivněno jejich častějším používáním ve vozidlech po celém světě.
ACEA C6 je nová kategorie olejů s nízkým obsahem HTHS, která byla navržena s ohledem na zvýšený důraz na zlepšení spotřeby paliva u vozidel se všemi typy moderních systémů následného zpracování paliva.
ACEA A3 B4-16
Oleje ACEA A3/B4 jsou maziva Upper Mainline. Jsou určeny pro použití ve vysoce výkonných benzinových a lehkých naftových motorech a obvykle se používají v novějších vozidlech, protože poskytují minimální výkon požadovaný mnoha specifikacemi OEM.
Oleje ACEA A3/B4 se pravděpodobně vyskytují v nejširším rozsahu viskozitních tříd. Nejběžnější jsou:
- SAE 10W-40 na bázi směsi základových olejů API skupiny I a skupiny III nebo API skupiny II.
- SAE 5W-30 a SAE 5W-40 na bázi základových olejů API skupiny III.
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na ACEA A3/B4 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 3.5 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %m/m | ≤ 1.0 and ≤ 1.6 |
Fosfor | ASTM D5185 ASTM D4951 |
%m/m | Report |
Síra | ASTM D5185 nebo ASTM D4951 |
%m/m | Report |
Opadrnost | (NOACK) CEC L-40-93 | % | ≤ 13 |
Celkový číslo alkality | ASTM D2896 ASTM D4739 |
mgKOH/g | ≥ 10.0 Report |
V závislosti na míchané viskozitní třídě je ACEA A3/B4 obvykle spojena s řadou specifikací OEM, včetně:
SAE 10W-40/30
- Daimler MB-Approval 229.3
- Volkswagen VW501.01
- Volkswagen VW502.00
- Volkswagen VW505.00
SAE 5W-30
- Daimler MB-Approval 229.3
- Daimler MB-Approval 229.5
- Volkswagen VW502.00
- Volkswagen VW505.00
- BMW Longlife 01
- Renault RN0700/710
SAE 5W-40
- Daimler MB-Approval 229.3
- Daimler MB-Approval 229.5
- Volkswagen VW502.00
- Volkswagen VW505.00
- BMW Longlife 01
- Porsche A40
- PSA B71 2296
- Renault RN0700/710
ACEA A3/B4 byla poprvé zařazena do řady olejů ACEA v roce 2004, nicméně vychází z původních řady ACEA A3 a ACEA B4, které byly zavedeny v roce 1996, resp. 1998. Pro ACEA 2021 bylo provedeno několik změn v požadavcích na ACEA A3/B4, které zvyšují úrovně výkonu požadované pro schválení A3/B4. Zahrnutí systému M271 EVO Sludge sjednocuje testování tak, aby zahrnovalo motory s přímým vstřikováním benzinu, které jsou nyní stále častějším hardwarovým řešením. Kromě toho je zakoupen test VW TDI3, který nahrazuje test VW TDI2 pro čistotu pístu. Využití motoru Euro 6 umožňuje testování reprezentativní pro současné a budoucí hardwarové trendy, včetně předpokládaného zvýšeného používání ventilů recirkulace výfukových plynů (EGR) a z toho vyplývajícího zvýšeného množství sazí.
Změny pro rok 2021 jsou shrnuty níže:
Test | Změna pro ACEA 2021 |
---|---|
CEC L-107-19 | M271 Evo Black Sludge |
CEC L-117-20 | VW TDI Piston Cleanliness (TDI3) |
ASTM D8256 | Sequence VH Low Temperature Sludge |
ASTM D8350 | Sequence IVB Valvetrain Wear |
ACEA A5 B5-21
Oleje ACEA A5/B5 jsou maziva Upper Mainline. Jsou určeny pro použití ve vysoce výkonných benzinových a lehkých naftových motorech, které jsou speciálně navrženy pro použití oleje s nízkou viskozitou. Tyto oleje mohou být pro použití v některých motorech nevhodné. Oleje ACEA A5/B5 jsou obvykle oleje SAE 5W-30 s nízkou HTHS (≤3,5cP) na bázi základových olejů API skupiny III.
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na ACEA A5/B5 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 2.9 and ≥ 3.5 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %m/m | ≤ 1.6 |
Fosfor | "ASTM D5185 ASTM D4951" |
%m/m | Report |
Síra | "ASTM D5185 nebo ASTM D4951" |
%m/m | Report |
Odparnost (NOACK) | CEC L-40-93 | % | ≤ 13 |
Celkový číslo alkality | "ASTM D2896 ASTM D4739" |
mgKOH/g | ≥ 8.0 Report |
Nízká HTHS (≤2,9 a ≤3,5 cP), kterou vyžaduje ACEA A5/B5, omezuje počet dalších aplikací, které lze spojit s ACEA A5/B5. Schválení OEM spojená s kategorií ACEA A5/B5 zahrnují:
- RN0700 & RN0710
- MB 229.6
- BMW LL-01 FE
- Volvo Cars 95200377
- JLR STJLR.03.5003
- Ford WSS-M2C913-D
ACEA A5/B5 byla poprvé zařazena do olejových řad ACEA v roce 2004, nicméně vychází z původních řad ACEA A5 a ACEA B5, které byly zavedeny v roce 2002. Od té doby se kategorie dále vyvíjely a přizpůsobovaly hardwarovým a tržním trendům. Pro ACEA 2021 bylo provedeno několik změn v požadavcích na ACEA A5/B5, které zvyšují úroveň výkonu požadovanou pro schválení A3/B4. Zahrnutí systému M271 EVO Sludge sjednocuje testování tak, aby zahrnovalo motory s přímým vstřikováním benzinu, které jsou nyní stále častějším hardwarovým řešením. Kromě toho je zakoupen test VW TDI3, který nahrazuje test VW TDI2 pro čistotu pístu. Využití motoru Euro 6 umožňuje testování reprezentativní pro současné a budoucí hardwarové trendy, včetně předpokládaného zvýšeného používání recirkulace výfukových plynů (EGR) a z toho vyplývajícího zvýšeného množství sazí.
Změny pro rok 2021 jsou shrnuty níže:
Test | Změna pro ACEA 2021 |
---|---|
CEC L-107-19 | M271 Evo Black Sludge |
CEC L-117-20 | VW TDI Piston Cleanliness (TDI3) |
ASTM D8256 Sequence VH | Low Temperature Sludge |
ASTM D8350 Sequence IVB | Valvetrain Wear |
ACEA A7 B7-21
ACEA A7 B7–21 Oleje ACEA A7/B7 jsou maziva s vysokým obsahem sulfátového popela, fosforu a síry (SAPS). Jsou určeny pro použití ve vysoce výkonných benzinových a lehkých naftových motorech, které jsou konstruovány tak, aby mohly používat olej s nízkou viskozitou. Tyto oleje mohou být pro použití v některých motorech nevhodné. Oleje ACEA A7/B7 jsou obvykle oleje s nízkým HTHS (2,9 – 3,5 cP) na bázi základových olejů skupiny API III.
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na ACEA A7/B7 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 2.9 and ≤ 3.5 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %m/m | ≤ 1.6 |
Fosfor | ASTM D5185 ASTM D4951 |
%m/m | Report |
Síra | ASTM D5185 nebo ASTM D4951 |
%m/m | Report |
Odparnost (NOACK) | CEC L-40-93 | % | ≤ 13 |
Celkový číslo alkality | ASTM D2896 ASTM D4739 |
mgKOH/g | Report ≥ 6.0 |
Schválení OEM, která se plánují přizpůsobit této kategorii, jsou v současné době nejasná, ale předpokládá se, že nová kategorie bude přínosná pro ty, kteří se zaměřují na ochranu proti nízkootáčkovému předzážehu (LSPI) a čistotu turbodmychadla, a vytvoří tak vysoce výkonnou kategorii s vysokým SAPS. Podle vlastní definice ACEA, pokud nová zkouška významně změní výkonnostní požadavky kategorie, musí být zavedena nová kategorie.
Vytvoření ACEA A7/B7 vychází z požadavků a aktualizací ACEA A5/B5 a zavádí tři nové testy výkonnosti:
Test | Doplňkové zkoušky motoru nad rámec A5/B5-21 |
---|---|
CEC L-114-19 | Toyota Turbocharger Compression Deposits (diesel) |
ASTM D8291 Sequence IX | Low Speed Pre-Ignition GDI Turbo |
ASTM D8291 Sequence X | Chain Wear GDI |
ACEA C2-21
Oleje ACEA C2 jsou maziva SAPS nejvyšší střední úrovně (sulfátový popel, fosfor a síra). Jsou určeny pro použiQ ve vysoce výkonných benzinových a lehkých nanových motorech, kde se používají pokročilé systémy následného ošetření, jako jsou filtry pevných částic (DPF) a třícestné katalyzátory (TWC). Oleje ACEA C2 jsou obvykle oleje SAE 0W-30 a SAE 5W-30 s nízkým HTHS (≥ 2,9cP) na bázi základových olejů API skupiny III.
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na ACEA C2 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 2.6 a < 2.9 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %m/m | ≤ 0.8 |
Fosfor | ASTM D5185 ASTM D4951 | %m/m | ≥ 0.07 / ≤ 0.09 |
Síra | ASTM D5185 nebo ASTM D4951 | %m/m | ≤ 0.3 |
Odparnost (NOACK) | CEC L-40-93 | % | ≤ 13 |
Celkový číslo alkality | ASTM D2896 ASTM D4739 | mgKOH/g | ≥ N/A Report |
Požadavky na ACEA C2 se dobře shodují s mnoha výkonnostními specifikacemi OEM a jsou obvykle formulovány tak, aby se dosáhlo vyšší úrovně zlepšení spotřeby paliva.
Schválení OEM spojená s kategorií ACEA C2 zahrnují
- Opel – OV0401547
- Ford WSS-M2C948-B
- RN17 FE
- Volvo Cars VCC RBS0-SAE 0W-20
- PSA B71 2010
- JLR STJLR.03.5006
- Ford 952-A
- BMW LL-17 FE+
- MB 229.71
- Porsche C20
- VW 508.00 / 509.00
ACEA C2 byla poprvé zavedena do olejových řad ACEA v roce 2004 a pro aktualizaci ACEA 2021 byla provedena řada změn v požadavcích na ACEA C2. Zařazení nové zkoušky motoru VW TDI3 a zkoušky kalů M271 Evo představují dvě z významnějších změn v této kategorii, které aktualizují požadavky na zkoušky tak, aby odpovídaly modernímu vybavení motorů, včetně častějšího používání motorů s přímým vstřikováním benzínu s turbodmychadlem (TDGI).
Níže jsou shrnuty změny pro ACEA 2021:
Test | Dodatečné testy pro ACEA 2021 |
---|---|
CEC L-107-19 | M271 EVO Sludge |
ASTM D8256 Sequence VH | Low Temperature Sludge |
ASTM 8350 Sequence IVB | Valvetrain Wear |
CEC-117-21 | VW TDI Deposits (TD13) |
ACEA C3-21
Oleje ACEA C3 jsou maziva nejvyšší úrovně se středním obsahem sulfátového popela, fosforu a síry (SAPS). Jsou určeny pro použiQ ve vysoce výkonných benzinových a lehkých nanových motorech, kde se používají pokročilé systémy následného zpracování, jako jsou filtry pevných částic (DPF) a třícestné katalyzátory (TWC). Oleje ACEA C3 jsou obvykle SAE 5W-30 nebo SAE 5W-40 na bázi základových olejů API skupiny III.
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na ACEA C3 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 3.5 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %m/m | ≤ 0.8 |
Fosfor | ASTM D5185 ASTM D4951 | %m/m | ≥ 0.070 and ≤ 0.090 |
Síra | ASTM D5185 nebo ASTM D4951 | %m/m | ≤ 0.3 |
Odparnost (NOACK) | CEC L-40-93 | % | ≤ 13 |
Celkový číslo alkality | ASTM D2896 ASTM D4739 | mgKOH/g | ≥ 6.0 Report |
Specifikace ACEA C3 umožnila mnoha výrobcům OEM přizpůsobit své specifikace jejím výkonnostním požadavkům.
- VW 504.00 / 507.00
- VW 505.00 / 505.01
- Porsche C30
- BMW LL-04
- MB 229.52
- MB 229.51
- MB 229.31
- MB 226.52
- Opel OV0401547
- GM dexos2TM
- RN 17
- PSA B71 2290
ACEA C3 byla poprvé zavedena do olejových řad ACEA v roce 2004 a od svého zavedení prošla několika změnami, naposledy v aktualizaci ACEA 2021. Zařazení nového testu motorů VW TDI3 a testu kalů M271 Evo představuje dvě významnější změny v této kategorii, které aktualizují požadavky na testy tak, aby odpovídaly modernímu vybavení motorů, včetně častějšího používání motorů s přímým vstřikováním benzínu s turbodmychadlem (TDGI).
Níže jsou shrnuty změny pro ACEA 2021:
Test | Další testy pro ACEA 2021 |
---|---|
CEC L-107-19 | M271 Evo Black Sludge |
CEC L-117-20 | VW TDI Piston Cleanliness (TDI3) |
ASTM D8256 Sequence VH | Low Temperature Sludge |
ASTM D8350 Sequence IVB | Valvetrain Wear |
ACEA C4-21
Oleje ACEA C4 jsou maziva nejvyšší úrovně s nízkým obsahem sulfátového popela, fosforu a síry (SAPS). Jsou určeny pro použiQ ve vysoce výkonných benzinových a lehkých nanových motorech s prodlouženými servisními intervaly, kde se používají pokročilé systémy následného zpracování, jako jsou filtry pevných částic (DPF) a třícestné katalyzátory (TWC). Oleje ACEA C4 mají nízkou minimální viskozitu HTHS 3,5 cP a jsou obvykle SAE 5W-30 na bázi základových olejů API skupiny III.
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na ACEA C4 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 3.5 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %m/m | ≤ 0.5 |
Fosfor | ASTM D5185 ASTM D4951 | %m/m | ≤ 0.09 |
Síra | ASTM D5185 nebo ASTM D4951 | %m/m | ≤ 0.2 |
Odparnost (NOACK) | CEC L-40-93 | % | ≤ 11 |
Celkový číslo alkality | ASTM D2896 ASTM D4739 | mgKOH/g | ≥ 6.0 Report |
K ACEA C4 existuje omezený počet přidružených specifikací OEM:
- Renault RN0720
- MB 226.51
ACEA C4 byla poprvé zavedena do olejových řad ACEA v roce 2007 a od jejího zavedení došlo k významným změnám, naposledy v aktualizaci ACEA 2021. Zařazení nového testu motoru VW TDI3 a testu kalů M271 Evo představuje dvě z významnějších změn v této kategorii, které aktualizují požadavky na testy tak, aby odpovídaly modernímu vybavení motorů, včetně častějšího používání motorů s přímým vstřikováním benzínu s turbodmychadlem (TDGI).
Test | Dodatečné testy pro ACEA 2021 |
---|---|
CEC L-107-19 | M271 EVO Sludge |
CEC L-117-20 | VW TDI Piston Cleanliness (TDI3) |
ASTM D8256 Sequence VH | Low Temperature Sludge |
ASTM D8350 Sequence IVB | Valvetrain Wear |
ACEA C5-21
Oleje ACEA C5 jsou maziva nejvyšší úrovně se středním obsahem sulfátového popela, fosforu a síry (SAPS) určená pro použiQ ve vysoce výkonných benzinových a lehkých nanových motorech. Poskytují zvýšený důraz na lepší úsporu paliva a jsou vhodné pro použiQ spolu s pokročilými systémy následné úpravy, jako jsou filtry pevných částic (DPF) a třícestné katalyzátory (TWC). Oleje ACEA C5 mají minimální viskozitu HTHS 2,6 cP a jsou obvykle SAE 0W-20 s některými oleji 5W-20.
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na ACEA C5 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 2.6 and < 2.9 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %m/m | ≤ 0.8 |
Fosfor | ASTM D5185 ASTM D4951 | %m/m | ≥ 0.07 / ≤ 0.09 |
Síra | ASTM D5185 nebo ASTM D4951 | %m/m | ≤ 0.3 |
Odparnost (NOACK) | CEC L-40-93 | % | ≤ 13 |
Celkový číslo alkality | ASTM D2896 ASTM D4739 | mgKOH/g | ≥ 6.0 report |
Specifikace ACEA C5 umožnila mnoha výrobcům OEM přizpůsobit své specifikace jejím výkonnostním požadavkům.
- VW 50800 / 50900
- Porsche C20
- BMW LL-17 FE+
- MB 229.71
- MB 229.72
- Opel OV0401547
- JLR STJLR.03.5006
- Volvo Cars VCC RBS0-SAE 0W-20
- Ford WSS-M2C948-B
- Ford WSS-M2C952-A
- RN17 FE
- PSA B71 2010
Kategorie ACEA C5 byla poprvé zavedena do sekvencí olejů ACEA v roce 2016, a proto ACEA 2021 představuje první aktualizaci této kategorie. Zařazení nového testu motoru VW TDI3 a testu kalů M271 Evo představuje dvě významnější změny v této kategorii, které aktualizují požadavky na testy tak, aby odpovídaly modernímu hardwaru motorů, včetně častějšího používání motorů s přímým vstřikováním benzínu s turbodmychadlem (TDGI).
Další nové zkoušky motorů pro ACEA 2021 jsou shrnuty níže:
Test | Nové zkoušky motorů pro ACEA 2021 |
---|---|
CEC L-107-19 | M271 Evo Black Sludge |
CEC L-117-20 | VW TDI Piston Cleanliness (TDI3) |
ASTM D8256 Sequence VH | Low Temperature Sludge |
ASTM D8350 Sequence IVB | Valvetrain Wear |
ACEA C6-21
ACEA C6 je nová kategorie pro ACEA 2021 a zaměřuje se na prémiová maziva se středním obsahem sulfátového popela, fosforu a síry (SAPS). Jsou určena pro použiQ ve vysoce výkonných benzinových a lehkých nanových motorech s prodlouženými servisními intervaly, kde se používají pokročilé systémy následného zpracování, jako jsou filtry pevných částic (DPF) a třícestné katalyzátory (TWC). Oleje ACEA C6 se vyznačují nízkou minimální viskozitou HTHS 2,6 cP a přinášejí do popředí ochranu proti nízkootáčkovému předzápalovému zapalování (LSPI), opotřebení turbodmychadla a kompresním usazeninám turbodmychadla (TCCD).
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na ACEA C6 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 2.6 and < 2.9 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %m/m | ≤ 0.8 |
Fosfor | ASTM D5185 ASTM D4951 | %m/m | ≥ 0.07 / ≤ 0.09 |
Síra | ASTM D5185 nebo ASTM D4951 | %m/m | ≤ 0.3 |
Odparnost (NOACK) | CEC L-40-93 | % | ≤ 13 |
Celkový číslo alkality | ASTM D2896 ASTM D4739 | mgKOH/g | Report ≥ 4.0 |
ACEA C6 vychází z výkonnostních úrovní stanovených v ACEA C5 a zavádí specifické testy zaměřené na ochranu LSPI a turbodmychadla a nové testy spotřeby paliva.
Nové testy zavedené v rámci ACEA C6 jsou shrnuty níže:
Test | New Engine Tests for ACEA 2021 |
---|---|
CEC L-107-19 | M271 EVO Sludge |
ASTM D8256 Sequence VH | Low Temperature Sludge |
ASTM D8350 Sequence IVB | Valvetrain Wear |
CEC L-117-20 | VW TDI 3 Deposits |
JASO FE M366 | Fuel Economy Improvement |
CEC L-114-19 | Turbo Charger Compressor Deposit Rating |
ASTM D2891 Sequence IX | Low Speed Pre-Ignition (LSPI) Events |
ASTM D8279 Sequence X | Elongation of Timing Chain |