Normy API

API American Petroleum Institute

Již více než 75 let stojí API v čele vývoje ropných a petrochemických zařízení a provozních norem. Tyto normy představují kolektivní zkušenost celého odvětví, od vrtáků až po ochranu životního prostředí, a zahrnují osvědčené, správné technické a provozní postupy a bezpečná, vzájemně zaměnitelná zařízení a materiály. API udržuje více než 500 norem a doporučených postupů.

API Specifikace převodových olejů

Spec. Status Popis
GL-1 Aktivní Označení API GL-1 označuje maziva určená pro manuální převodovky pracující v tak mírných podmínkách, že lze uspokojivě použít čistý ropný nebo rafinovaný ropný olej. Ke zlepšení vlastností těchto maziv mohou být přidány inhibitory oxidace a koroze, odpěňovače a látky snižující tuhnutí. Nesmí se používat modifikátory tření a přísady pro extrémní tlaky.
GL-2 Neaktivní Označení API GL-2 označuje maziva určená pro automobilové nápravy se šnekovou převodovkou, které pracují za takových podmínek zatížení, teploty a kluzných rychlostí, že maziva vyhovující pro provoz podle API GL-1 nepostačují.
GL-3 Neaktivní Označení API GL-3 označuje maziva určená pro manuální převodovky provozované za mírných až náročných podmínek a pro nápravy se spirálovým kloubem provozované za mírných až středních podmínek rychlosti a zatížení. Tyto provozní podmínky vyžadují mazivo s nosností vyšší, než je nosnost vyhovující API GL-1, ale nižší než požadavky na maziva vyhovující API GL-4.
GL-4 Aktivní Označení API GL-4 označuje maziva určená pro nápravy se spirálovými kuželovými převody, které pracují při středních až těžkých podmínkách rychlosti a zatížení, nebo pro nápravy s hypoidními převody (viz poznámka), které pracují při středních rychlostech a zatíženích. Tyto oleje lze použít ve vybraných aplikacích manuálních převodovek a náprav, kde jsou maziva MT-1 nevhodná. Je třeba dodržovat specifická doporučení výrobce týkající se kvality maziva.
GL-5 Aktivní Označení API GL-5 označuje maziva určená pro ozubená kola, zejména hypoidní (viz poznámka), v nápravách pracujících v různých kombinacích podmínek vysokých rychlostí/nárazového zatížení a nízkých rychlostí/vysokého točivého momentu.
GL-6 Neaktivní Označení API GL-6 označuje maziva určená pro převodovky s velmi vysokým úhlem posunu pastorku. Takové konstrukce obvykle vyžadují ochranu proti zadírání převodů vyšší, než jakou poskytují převodové oleje API GL-5.
MT-1 Aktivní Označení API MT-1 označuje maziva určená pro nesynchronizované manuální převodovky používané v autobusech a těžkých nákladních vozidlech. Maziva splňující požadavky API MT-1 poskytují ochranu proti kombinaci tepelné degradace, opotřebení součástí a poškození olejového těsnění, kterou neposkytují běžně používaná maziva splňující pouze požadavky API GL-1, 4 nebo 5.

Specifikace dvoutaktních motorových olejů dle API

Spec. Stav Popis
TA Zastaralé Navrhovaná klasifikace pro oleje pro dvoutaktní motory vyžadované pro extrémně malé motory, obvykle menší než 50 cm3. Zkoušky motorů pro tuto klasifikaci se připravovaly, když Koordinační evropská rada (CEC) stáhla podporu pro tuto kategorii.
TB Zastaralé Navrhovaná klasifikace pro oleje pro dvoutaktní motory vyžadované pro motory skútrů a jiných vysoce zatížených malých motorů, obvykle o objemu 50 až 200 cm3. Zadavatel zkoušky již tuto kategorii nevyžaduje a od klasifikace bylo upuštěno.
TC Platné Určeno pro různé výkonné motory, obvykle o objemu 200 až 500 cm3, jako jsou motory motocyklů a sněžných skútrů a řetězové pily s vysokým poměrem paliva a oleje, nikoli však pro závěsné motory. Oleje pro dvoutaktní motory určené pro klasifikaci API TC řeší problémy se zadíráním kroužků, předzápalem a odíráním válců.
TD Zastaralé Tato klasifikace je určena pro vodou chlazené přívěsné motory a používá totožný test motoru jako kategorie TC-W Národní asociace výrobců námořních plavidel (NMMA). API TD byla nahrazena a již není akceptována organizací NMMA, která nyní doporučuje oleje splňující požadavky kategorie TC- W3 pro vodou chlazené přívěsné motory.

Specifikace motorových olejů dle API: Benzínové motory

"S" Stav Popis
API SP Zavedeno v květnu 2020 Uveden na trh v květnu 2020, navržen tak, aby poskytoval ochranu proti předzápalům při nízkých otáčkách (LSPI), ochranu proti opotřebení, vylepšenou ochranu pístů a turbodmychadel proti usazeninám při vysokých teplotách a přísnější kontrolu kalů a laků. API SP odpovídá ILSAC GF-6A Um, že kombinuje výkonnost API SP se zlepšenou úsporou paliva, ochranou systémů řízení emisí a ochranou motorů pracujících s palivy obsahujícími etanol až do E85.
API SN Plus Zavedeno v květnu 2018 API SN Plus je nová klasifikace API, která je licencována od 1. května 2018 a kterou lze používat vedle API SN, API SN s ochranou životního prostředí a ILSAC GF-5. Byla vyvinuta v souladu s požadavkem výrobců OEM na motorové oleje, které mohou chránit před potenciálně katastrofickými účinky nízkorychlostního předzápalového systému.
SN Zavedeno v říjnu 2010 Uveden v říjnu 2010 pro vozidla z roku 2011 a starší, navržen tak, aby poskytoval lepší ochranu pístů proti usazeninám při vysokých teplotách, přísnější kontrolu kalů a kompatibilitu s těsněním. API SN with Resource Conserving odpovídá ILSAC GF-5 Um tím, že kombinuje výkonnost API SN se zlepšenou úsporou paliva, ochranou turbodmychadla, kompatibilitou se systémy řízení emisí a ochranou motorů pracujících s palivy obsahujícími etanol až do E85.
SM Zavedeno v listopadu 2004 Oleje kategorie SM jsou navrženy tak, aby poskytovaly lepší odolnost proti oxidaci, lepší ochranu proti usazeninám, lepší ochranu proti opotřebení a lepší výkon při nízkých teplotách po celou dobu životnosti oleje. Některé oleje SM mohou také splňovat nejnovější specifikaci ILSAC a/nebo se kvalifikovat jako energeticky úsporné. Mohou být použity tam, kde jsou doporučeny dřívější kategorie API SJ a SL.
SL 2001 Kategorie SL byla přijata pro motorové oleje v roce 2001. Je určena pro použití v provozu typickém pro benzínové motory současných i dřívějších osobních automobilů, sportovně- užitkových vozidel, dodávek a lehkých nákladních vozidel provozovaných podle postupů údržby doporučených výrobcem vozidla. Oleje, které splňují požadavky API SL, byly testovány v souladu s Kodexem pro schvalování výrobků Americké rady pro chemii (ACC) a mohou využívat pokyny API pro výměnu základových olejů a testování viskozitních tříd motorů. Mohou být použity tam, kde je doporučena servisní kategorie API SJ a dřívější kategorie.
SJ 1997 Kategorie SJ byla přijata v roce 1996 k popisu motorového oleje, který byl poprvé povolen v roce 1997. Je určen pro použití v provozu typickém pro zážehové motory současných i dřívějších osobních automobilů, dodávek a lehkých nákladních vozidel provozovaných podle postupů údržby doporučených výrobcem. Oleje, které splňují požadavky API SH, byly testovány v souladu s Kodexem pro schvalování výrobků Americké rady pro chemii (ACC) a mohou využívat pokyny API pro výměnu základních olejů a testování viskozitních tříd motorů. Mohou být použity tam, kde je doporučena servisní kategorie API SH a dřívější kategorie.
SH Zastaralé Pro motory z modelového roku 1996 a starší.
SG Zastaralé Pro motory z modelového roku 1993 a starší.
SF Zastaralé Pro motory z modelového roku 1988 a starší.
SE Zastaralé Pro motory z modelového roku 1979 a starší.
SD Zastaralé Pro motory z modelového roku 1971 a starší.
SC Zastaralé Pro motory z modelového roku 1967 a starší.
SB Zastaralé Pro starší motory. Používejte pouze tehdy, pokud to výslovně doporučuje výrobce.
SA Zastaralé Pro starší motory; bez požadavku na výkon. Používejte pouze tehdy, pokud to výslovně doporučuje výrobce.

Specifikace motorových olejů dle API: Dieselové motory

"F" Status Popis
FA-4 Platný Servisní kategorie API FA-4 popisuje některé oleje XW-30 speciálně vyvinuté pro použití ve vybraných vysokootáčkových vznětových motorech se čtyřtaktním cyklem, které jsou navrženy tak, aby splňovaly emisní normy pro skleníkové plyny (GHG) v roce 2017. Tyto oleje jsou formulovány pro použití v silničních aplikacích s obsahem síry v motorové naftě do 15 ppm (0,0015 % hmotnostních). Kompatibilitu s oleji API FA-4 naleznete v doporučeních jednotlivých výrobců motorů. Tyto oleje jsou smíchány s viskozitou při vysokých teplotách a vysokém střihu (HTHS) v rozmezí 2,9-3,2 cP, což napomáhá snižování emisí skleníkových plynů. Tyto oleje jsou obzvláště účinné při udržování udržitelnosti systémů regulace emisí, kde se používají filtry pevných částic a další pokročilé systémy následné úpravy emisí. Oleje API FA-4 jsou navrženy tak, aby poskytovaly zvýšenou ochranu proti oxidaci oleje, ztrátě viskozity vlivem střihu a provzdušňování oleje, jakož i ochranu proti otravě katalyzátoru, zablokování filtru pevných částic, opotřebení motoru, usazeninám na pístu, zhoršení vlastnosti při nízkých a vysokých teplotách a zvýšení viskozity v důsledku sazí. Oleje API FA-4 nejsou zaměnitelné ani zpětně kompatibilní s oleji API CK-4, CJ-4, CI-4 s CI-4 PLUS, CI-4 a CH-4. Zda jsou oleje API FA-4 vhodné k použití, zjistíte z doporučení výrobce motoru. Oleje API FA-4 se nedoporučují používat s palivy, která mají více než 15 ppm síry. U paliv s obsahem síry vyšším než 15 ppm se řiďte doporučeními výrobce motoru.
"C" Status Popis
CK-4 Platný Servisní kategorie API CK-4 popisuje oleje pro použití ve vysokootáčkových vznětových motorech se čtyřtaktním cyklem, které jsou navrženy tak, aby splňovaly emisní normy pro silniční a nesilniční motory modelového roku 2017, jakož i pro vznětové motory předchozího modelového roku. Tyto oleje jsou formulovány pro použití ve všech aplikacích s naftovými palivy s obsahem síry do 500 ppm (0,05 % hmotnostních). Použití těchto olejů s palivem s obsahem síry vyšším než 15 ppm (0,0015 % hmotnostních) však může ovlivnit životnost systému následné úpravy výfukových plynů a/nebo interval výměny oleje. Tyto oleje jsou obzvláště účinné při udržování udržitelnosti systémů regulace emisí, kde se používají filtry pevných částic a další pokročilé systémy následné úpravy výfukových plynů. Oleje API CK-4 jsou navrženy tak, aby poskytovaly zvýšenou ochranu proti oxidaci oleje, ztrátě viskozity vlivem střihu a provzdušňování oleje, jakož i ochranu proti otravě katalyzátoru, zablokování filtru pevných částic, opotřebení motoru, usazeninám na pístu, zhoršení vlastností při nízkých a vysokých teplotách a zvýšení viskozity v důsledku sazí. Oleje API CK-4 překračují výkonnostní kritéria API CJ-4, CI-4 s CI-4 PLUS, CI-4 a CH-4 a mohou účinně mazat motory vyžadující tyto provozní kategorie API. Při použití oleje CK-4 s palivem s obsahem síry vyšším než 15 ppm se obraťte na výrobce motoru, který vám doporučí servisní intervaly.
CJ-4 Platný od roku 2006 Zavedeno v roce 2006 pro vysokootáčkové čtyřtaktní motory. Navržen tak, aby splňoval normy emisí výfukových plynů pro silniční provoz z roku 2007. Oleje CJ-4 jsou určeny pro použití ve všech aplikacích s dieselovými palivy s obsahem síry do 500 ppm (0,05 % hmotnostních). Použití těchto olejů s palivem s obsahem síry vyšším než 15 ppm však může mít vliv na životnost systému následné úpravy výfukových plynů a/nebo na intervaly výměny oleje. Oleje CJ-4 jsou účinné při udržování životnosti systémů regulace emisí, kde se používají filtry pevných částic a další pokročilé systémy následné úpravy výfukových plynů. Oleje CJ-4 překračují výkonnostní kritéria olejů CF-4, C-4, AH-4 a C-4.
CI-4 Plus Platný od roku 2004 Označení "CI-4 PLUS", které se používá ve spojení s API C-4, označuje oleje, jejichž složení poskytuje vyšší úroveň ochrany proti zvýšení viskozity v důsledku sazí a ztrátě viskozity v důsledku střihu v dieselových motorech. Stejně jako energeticky úsporný olej se CI-4 PLUS objevuje ve spodní části servisního symbolu API "XX".
CI-4 Servis vznětových motorů pro náročné použití Požadavky na výkonnost CI-4 popisují oleje pro použití ve vysokootáčkových vznětových motorech se čtyřtaktním cyklem, které jsou navrženy tak, aby splňovaly emisní normy pro výfukové plyny z roku 2004, které budou zavedeny v říjnu 2002. Tyto oleje jsou určeny pro použití ve všech aplikacích s naftovými palivy s obsahem síry do 0,05 % hmotnostních. Tyto oleje jsou zvláště účinné při udržování životnosti motorů, kde může být použita recirkulace výfukových plynů (EGR) a další komponenty pro emise výfukových plynů. Optimální ochrana zajišťuje kontrolu korozivních tendencí k opotřebení, stabilitu při nízkých a vysokých teplotách, vlastnosti při manipulaci se sazemi, kontrolu usazenin na pístu, opotřebení ventilového rozvodu, oxidační zahušťování, pěnění a ztrátu viskozity vlivem smyku. Oleje CI-4 jsou výkonnostně lepší než oleje splňující požadavky API CH-4, CG-4 a CF-4 a mohou účinně mazat motory vyžadující tyto provozní kategorie API.
CH-4 Servis vznětových motorů pro náročné použití Tyto provozní oleje jsou vhodné pro vysokootáčkové čtyřtaktní vznětové motory navržené tak, aby splňovaly emisní normy pro výfukové plyny z roku 1998, a jsou speciálně připraveny pro použití s motorovou naftou s obsahem síry do 0,5 % hmotnostních. Oleje CH-4 jsou výkonnostně lepší než oleje splňující požadavky API CF-4 a API CG-4 a mohou účinně mazat motory vyžadující tyto servisní kategorie API.
CG-4 Zastaralý Tato kategorie popisuje oleje pro použití ve vysokootáčkových čtyřtaktních vznětových motorech používaných v těžkých silničních (palivo s obsahem síry 0,05 % hm.) i mimodálničních (palivo s obsahem síry méně než 0,5 % hm.) aplikacích. Oleje CG-4 poskytují účinnou kontrolu nad vysokoteplotními úsadami na pístu, opotřebením, korozí, pěněním, oxidační stabilitou a hromaděním sazí. Tyto oleje jsou zvláště účinné v motorech navržených tak, aby splňovaly emisní normy pro výfukové plyny z roku 1994, a mohou být použity také v motorech vyžadujících servisní kategorie API CD, CE a CF-4. Oleje určené pro tuto kategorii existují od roku 1994.
CF-2 Zastaralý Servisní provoz typický pro vznětové motory s dvoutaktním cyklem, který vyžaduje vysoce účinnou kontrolu otěru a usazenin na čele válce a kroužku. Oleje určené pro tuto kategorii existují od roku 1994 a mohou být použity, pokud je doporučena servisní kategorie API CD-II. Tyto oleje nemusí nutně splňovat požadavky API CF nebo CF-4, pokud nevyhoví požadavkům zkoušek pro tyto kategorie.
CF Zastaralý Provoz typický pro vznětové motory s nepřímým vstřikováním a další vznětové motory, které používají širokou škálu typů paliva, včetně těch, které používají palivo s vysokým obsahem síry; například více než 0,5 % hm. U těchto motorů, které mohou být s atmosférickým sáním, přeplňované nebo přeplňované turbodmychadlem, je nezbytná účinná kontrola usazenin na pístu, opotřebení a koroze ložisek obsahujících měď. Oleje určené pro tuto kategorii existují od roku 1994 a mohou být použity, pokud je doporučena servisní kategorie CD podle API.
CF-4 Zastaralý Obsluha typická pro vysokootáčkové vznětové motory se čtyřtaktním cyklem. Oleje API CF-4 překračují požadavky pro kategorii API CE a zajišťují lepší kontrolu spotřeby oleje a usazenin na pístu. Tyto oleje by měly být používány místo olejů API CE. Jsou vhodné zejména pro použití v dálničních, těžkých nákladních vozidlech. V kombinaci s příslušnou kategorií S je lze použít také v osobních vozidlech s benzinovým a naftovým motorem, tj. v osobních automobilech, lehkých nákladních automobilech a dodávkách, pokud to doporučuje výrobce vozidla nebo motoru.
CE Zastaralý Provoz typický pro některé přeplňované nebo přeplňované těžké vznětové motory, vyráběné od roku 1983 a provozované jak při nízkých otáčkách a vysokém zatížení, tak při vysokých otáčkách a vysokém zatížení. Oleje určené pro tento provoz lze použít i v případě, že je doporučena servisní kategorie CD podle API.
CD-II Zastaralý Kategorie typická pro vznětové motory s dvoutaktním cyklem vyžadující vysoce účinnou kontrolu opotřebení a usazenin. Oleje určené pro tento provoz rovněž splňují všechny výkonnostní požadavky API provozní kategorie CD.
CD Zastaralý Provoz typický pro některé vznětové motory s atmosférickým sáním, přeplňovaným nebo nepřeplňovaným, kde je nezbytná vysoce účinná kontrola opotřebení a usazenin, nebo při použití paliv s širokým rozsahem kvality (včetně paliv s vysokým obsahem síry). Oleje určené pro tuto kategorii byly zavedeny v roce 1955 a poskytují ochranu před vysokoteplotními usazeninami a korozí ložisek v těchto vznětových motorech.
CC Zastaralý Provoz typický pro některé vznětové motory s atmosférickým sáním, přeplňované turbodmychadlem nebo turbodmychadlem provozované ve středně těžkém až těžkém provozu a pro některé benzinové motory pro těžký provoz. Oleje určené pro tento provoz poskytují ochranu před korozí ložisek, a před usazeninami při vysokých až nízkých teplotách v benzinových motorech. Byly zavedeny v roce 1961.
CB Zastaralý Provoz typický pro vznětové motory provozované v mírném až středním zatížení, ale s méně kvalitními palivy, které vyžadují větší ochranu před opotřebením a usazeninami; příležitostně zahrnuje i zážehové motory v mírném provozu. Oleje určené pro tento provoz byly zavedeny v roce 1949. Poskytují potřebnou ochranu před korozí ložisek a před vysokoteplotními usazeninami u vznětových motorů s atmosférickým sáním a palivy s vyšším obsahem síry.
CA Zastaralý Provoz typický pro vznětové motory provozované v mírném až středním zatížení s vysoce kvalitními palivy; příležitostně zahrnoval i zážehové motory v mírném provozu. Oleje určené pro tento provoz poskytují ochranu proti korozi ložisek a usazeninám na kroužcích u některých vznětových motorů s atmosférickým sáním, pokud se používají paliva takové kvality, že nekladou žádné neobvyklé požadavky na ochranu proti opotřebení a usazeninám. Ve 40. a 50. letech 20. století byly hojně používány, ale neměly by se používat v žádném motoru, pokud to není výslovně doporučeno výrobcem zařízení.