Specifikace motorových olejů Mercedes Benz
Společnost Daimler vydává vlastní soubor požadavků na motorové oleje se servisní náplní používané ve svých vozidlech Mercedes-Benz. Ty jsou shromážděny v jediném dokumentu, který je pravidelně aktualizován, a to buď při změně požadavků na testování, nebo při přidání nových specifikací.
Každá jednotlivá specifikace je známa pod číslem listu MB. U těžkých dieselových vozidel začínají čísla listů MB číslem 228 a u osobních vozidel číslem 229. Všechna čísla listů MB jsou řazena za sebou a začínají číslem listu a končí dvoumístnou příponou označující konkrétní specifikaci. Například u osobních vozidel se list MB 229.3 obvykle označuje jako MB229.3.
Specifikace podrobně popisují přípustné třídy viskozity, výkonnost na úrovni ACEA nebo API, které musí být rovněž splněny, a další fyzikální, chemické a motorové zkoušky, které musí být provedeny. Patří sem zkoušky motoru, které byly vyvinuty společností Daimler, a zkoušky podvozku na dynamometru, které se týkají spotřeby paliva v konkrétních vozidlech pro určité specifikace.
Zde jsou některé vybrané normy nejčastějších aktuálních motorizací s konkrétními specifikacemi:
MB 228.3
je specifikace maziva určená pro použití ve vysoce výkonných středně těžkých a těžkých vznětových motorech, kde nejsou namontovány pokročilé systémy následného čištění, jako jsou filtry pevných částic (DPF). Tato vozidla obvykle odpovídají emisní normě Euro IV a dřívějším.
Maziva MB 228.3 jsou obvykle viskozitní třídy SAE 15W-40, 10W-40, 10W-30 a 20W-50, založené na základových olejích skupiny API I nebo II, v případě potřeby s nízkým obsahem oleje skupiny API III.
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na MB 228.3 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita při 150 °C | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 3.5 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %hm | > 1.0 and ≤ 2.0 |
Fosfor | ASTM D5185 | %hm | Rate and Report |
Síra | ASTM D5185 | %hm | Rate and Report |
Odparnost (NOACK) při 250 °C | CEC L-40-93 | % | ≤ 13 |
Číslo alkality | ASTM D2896 | mgKOH/g | ≥ 8.0 |
MB 228.3 je obvykle seskupen s řadou dalších schválení. Nejčastěji uváděná schválení ve spojení s MB 228.3 jsou ACEA E7, API CI-4, MTU Type 2, Volvo VDS-3, Deutz DQC III-18, Caterpillar ECF-2 a Cummins CES 20077/20078.
MB 228.5
je specifikace maziva Top Tier s vysokým TBN určená pro použití ve vysoce výkonných středně těžkých a těžkých vznětových motorech, kde nejsou namontovány pokročilé systémy následného zpracování, jako jsou filtry pevných částic (DPF). Maziva MB 228.5 jsou obvykle viskozitní třídy SAE 10W-40 na bázi základových olejů skupiny API III + II.
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na MB 228.5 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita při 150 °C | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 3.5 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %hm | > 1.0 and ≤ 2.0 |
Fosfor | ASTM D5185 | %hm | Rate and Report |
Síra | ASTM D5185 | %hm | Rate and Report |
Odparnost (NOACK) při 250 °C | CEC L-40-93 | % | ≤ 13 |
Číslo alkality | ASTM D2896 | mgKOH/g | ≥ 12.0 |
MB 228.5 je obvykle seskupen s řadou dalších schválení. Nejčastěji uváděná schválení ve spojení s MB 228.5 jsou ACEA E4, API CI-4, MAN M3277, MTU Type 3, Volvo VDS-3, Deutz DQC IV-18, Caterpillar ECF-2, Cummins CES 20077/20078 a Scania LDF-3.
MB 228.31
je mazivo s nižší specifikací SAPS¹ určené pro použití ve vysoce výkonných středně těžkých a těžkých vznětových motorech, kde je vhodný standardní výtok oleje a zároveň použití pokročilých systémů následného zpracování, jako jsou filtry pevných částic (DPF). Maziva MB 228.31 jsou typicky viskozitní třídy SAE 15W-40, 10W-40 nebo 10W-30 primárně založené na API Group II s nízkými hladinami základových olejů API Group III, pokud jsou vyžadovány.
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na MB 228.31 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita při 150 °C | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 3.5 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %hm | > 1.0 |
Fosfor | ASTM D5185 | %hm | ≤ 0.12 |
Síra | ASTM D5185 | %hm | ≤ 0.4 |
Odparnost (NOACK) při 250 °C | CEC L-40-93 | % | ≤ 13 |
Číslo alkality | ASTM D2896 | mgKOH/g | ≥ 7.0 |
Poznámka 1: SAPS označuje sulfátový popel, fosfor a síru, jejichž množství je často omezeno v nejnovějších výkonnostních specifikacích.
MB 228.31 je obvykle zařazen do skupiny s řadou dalších schválení. Nejčastěji uváděná schválení ve spojení s MB 228.31 jsou ACEA E9, API CK-4, MAN M3775, MTU Type 2.1, Volvo VDS-4.5, Deutz DQC III-18 LA, Caterpillar ECF-3, Cummins CES 20086 a Detroit Diesel DFS 93K222.
MB 228.51
je mazivo nejvyšší úrovně s nízkým obsahem SAPS¹ určené pro použití ve středně těžkých a těžkých vznětových motorech, které jsou vybaveny pokročilými systémy následného zpracování, jako jsou filtry pevných částic (DPF). Protože tato specifikace klade vysoké požadavky na čistotu a ochranu proti opotřebení, spolu se schopností prodloužit životnost systémů následné úpravy výfukových plynů, je široce doporučována ve vozidlech Daimler Euro 6. Maziva MB 228.51 jsou obvykle viskozitní třídy SAE 10W-40, 5W-30 nebo 10W-30 na bázi základových olejů API skupiny III, skupiny III + II nebo skupiny III + skupiny IV.
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na MB 228.51 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita při 150 °C | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 3.5 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %hm | > 1.0 |
Fosfor | ASTM D5185 | %hm | ≤ 0.08 |
Síra | ASTM D5185 | %hm | ≤ 0.3 |
Odparnost (NOACK) při 250 °C | CEC L-40-93 | % | ≤ 12 |
Číslo alkality | ASTM D2896 | mgKOH/g | ≥ 7.0 |
Poznámka 1: SAPS označuje sulfátový popel, fosfor a síru, jejichž množství je často omezeno v nejnovějších výkonnostních specifikacích.
MB 228.51 je obvykle sdruženo s řadou dalších schválení, která se mohou lišit v závislosti na viskozitní třídě. Nejčastěji uváděná schválení ve spojení s MB 228.51 jsou ACEA E6, API CK-4/CJ-4, MAN M3677/M3477 a/nebo M3775, Scania Low Ash/LDF-4, MTU Type 3.1, Volvo VDS-4.5 (nebo VDS-4) a Deutz DQC IV-18 LA.
MB 228.52
je specifikace maziva Top Tier s nízkým obsahem SAPS¹ určená pro použití ve vybraných motorech Euro 6 / US Tier 4 používaných v autobusech a v průmyslových/pozemních aplikacích, kde jsou instalovány pokročilé systémy následného zpracování, jako jsou filtry pevných částic (DPF). Oleje MB 228.52 jsou obvykle viskozitní třídy SAE 10W-40, 5W-30 nebo 10W-30 na bázi základových olejů API skupiny III, skupiny III + II nebo skupiny III + skupiny IV. MB 228.52 má mnoho společných vlastností s MB 228.51. Hlavní rozdíl mezi oběma specifikacemi spočívá v tom, že MB 228.52 má omezení na povolený obsah vápníku v mazivu a je určen pro použití ve vybraných aplikacích/motorech uvedených výše.
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na MB 228.52 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita při 150 °C | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 3.5 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %hm | ≤ 1.0 |
Fosfor | ASTM D5185 | %hm | ≤ 0.08 |
Síra | ASTM D5185 | %hm | ≤ 0.3 |
Vápník | ASTM D5185 | %hm | ≤ 0.15 |
Odparnost (NOACK) při 250 °C | CEC L-40-93 | % | ≤ 12 |
Číslo alkality | ASTM D2896 | mgKOH/g | ≥ 7.0 |
Poznámka 1: SAPS označuje sulfátový popel, fosfor a síru, jejichž množství je často omezeno v nejnovějších výkonnostních specifikacích.
MB 228.52 je obvykle seskupen s řadou dalších schválení, která se mohou lišit v závislosti na viskozitní třídě. Nejčastěji uváděná schválení ve spojení s MB 228.52 jsou ACEA E6, CK-4, MB 228.51, MAN M3775, MTU Type 3.1, Volvo VDS-4.5 a Deutz DQC IV-18 LA.
MB 228.61
je mazivo nejvyšší úrovně s nízkým obsahem SAPS¹ určené pro použití ve vysoce výkonných středně těžkých a těžkých vznětových motorech, které jsou vybaveny pokročilými systémy následného zpracování, jako jsou filtry pevných částic (DPF). S viskozitou HTHS 2,9–3,2 cP jsou tato maziva navržena tak, aby poskytovala výhody pro zvýšení úspory paliva u nejnovějších motorů Daimler OM471A Euro VI. Maziva MB 228.61 jsou obvykle viskozitní třídy SAE 5W-30 (2,9–3,2cP) na bázi základového oleje API skupiny III.
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na MB 228.61 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita při 150 °C | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 2.9 and ≤ 3.2 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %hm | ≤ 1.0 |
Fosfor | ASTM D5185 | %hm | ≤ 0.12 |
Síra | ASTM D5185 | %hm | ≤ 0.4 |
Odparnost (NOACK) při 250 °C | CEC L-40-93 | % | ≤ 12 |
Číslo alkality | ASTM D2896 | mgKOH/g | ≥ 7.0 |
Poznámka 1: SAPS označuje sulfátový popel, fosfor a síru, jejichž množství je často omezeno v nejnovějších výkonnostních specifikacích.
MB 228.61 je obvykle seskupen s řadou dalších schválení. Nejčastěji uváděná schválení ve spojení s MB 228.61 jsou API FA-4, Detroit Diesel DFS 93K223, Cummins CES 20087 a Ford WSS-M2C-214-B1.
MB 229.3
jsou maziva Upper Mainline s vysokým obsahem SAPS¹ určená pro použití v benzinových a lehkých naftových motorech bez pokročilých systémů následné úpravy, jako jsou filtry pevných částic (DPF). Oleje MB229.3 jsou typicky SAE 5W-40 nebo 5W-30 na bázi API Group III nebo SAE 10W-40 na bázi API Group II.
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na MB 229.3 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita při 150 °C | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 3.5 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %hm | > 0.9 and ≤ 1.5 |
Fosfor | ASTM D5185 | %hm | ≥ 0.05 and ≤ 0.11 |
Síra | ASTM D5185 | %hm | ≤ 0.5 |
Odparnost (NOACK) při 250 °C | CEC L-40-93 | % | ≤ 13 |
Číslo alkality | ASTM D2896 | mgKOH/g | ≥ 7.0 |
Poznámka 1: SAPS označuje sulfátový popel, fosfor a síru, jejichž množství je často omezeno v nejnovějších výkonnostních specifikacích.
MB229.3 je obvykle spojen s řadou různých kombinací dalších schválení v závislosti na viskozitním stupni maziva.Nejčastěji uváděná schválení ve spojení s MB229.3 jsou ACEA A3/B4, Volkswagen 502.00/505.00, Renault RN0710 a Renault RN0700.
MB 229.5
jsou maziva Upper Mainline s vysokým obsahem SAPS¹ určená pro použití ve vysoce výkonných benzinových a lehkých naftových motorech bez pokročilých systémů následné úpravy, jako jsou filtry pevných částic (DPF). Oleje MB229.5 jsou obvykle SAE 5W-40, 5W-30 nebo 0W-30 na bázi API skupiny III nebo směsi základních olejů API skupiny III a skupiny IV.
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na MB 229.5 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita při 150 °C | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 3.5 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %hm | > 1.0 and ≤ 1.6 |
Fosfor | ASTM D5185 | %hm | ≥ 0.05 and ≤ 0.11 |
Síra | ASTM D5185 | %hm | ≤ 0.5 |
Odparnost (NOACK) při 250 °C | CEC L-40-93 | % | ≤ 10 |
Číslo alkality | ASTM D2896 | mgKOH/g | ≥ 10.0 |
Poznámka 1: SAPS označuje sulfátový popel, fosfor a síru, jejichž množství je často omezeno v nejnovějších výkonnostních specifikacích. MB229.5 je obvykle spojen s řadou různých kombinací dalších schválení v závislosti na viskozitní třídě maziva.
Nejčastěji se ve spojení s MB229.5 uvádějí tato schválení: ACEA A3/B4, BMW Longlife-01, Volkswagen 50200/50500, Renault RN0710, Renault RN0700, Peugeot B71 2296 (pouze 5W-40) a Porsche A40 (pouze 5W-40).
MB 229.31
oleje jsou maziva Top Tier s nižším stupněm SAPS¹ určená pro použití ve vysoce výkonných benzinových a lehkých naftových motorech, kde se používají pokročilé systémy následného zpracování, jako jsou filtry pevných částic (DPF). MB229.31 byla první specifikace nižší SAPS společnosti Daimler, původně zavedená v roce 2004 pro použití v servisních náplních vozidel Euro 4. Ačkoli se požadavky na výkonnost v průběhu času změnily, MB229.31 nevyžaduje stejnou úroveň zlepšení spotřeby paliva ani neobsahuje žádný požadavek na testování spotřeby paliva na podvozkovém dynamometru, jak je tomu u specifikace MB229.51 s vyšší výkonností. Oleje podle MB229.31 jsou obvykle SAE 5W-40 nebo 5W-30 na bázi základových olejů API skupiny III.
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na MB 229.31 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita při 150 °C | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 3.5 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %hm | ≤ 0.8 |
Fosfor | ASTM D5185 | %hm | ≥ 0.05 and ≤ 0.09 |
Síra | ASTM D5185 | %hm | ≤ 0.3 |
Odparnost (NOACK) při 250 °C | CEC L-40-93 | % | ≤ 12 |
Číslo alkality | ASTM D2896 | mgKOH/g | ≥ 6.0 |
Poznámka 1: SAPS označuje sulfátový popel, fosfor a síru, jejichž množství je často omezeno v nejnovějších výkonnostních specifikacích.
MB229.31 se obvykle uvádí u maziv, která splňují také MB229.51. Nejčastěji uváděná schválení ve spojení s MB229.31 jsou tedy ACEA C3, BMW Longlife-04, Volkswagen 504.00/507.00 nebo Volkswagen 505.00/505.01, GM dexos2™, Porsche C30 nebo A40.
MB 229.51
oleje jsou maziva Top Tier s nižším stupněm SAPS¹ určená pro použití ve vysoce výkonných benzinových a lehkých naftových motorech, kde se používají pokročilé systémy následného zpracování, jako jsou filtry pevných částic (DPF). Oleje MB229.51 jsou obvykle SAE 5W-40, 5W-30 nebo 0W-30 na bázi API skupiny III nebo směsi základových olejů API skupiny III a skupiny IV.
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na MB 229.51 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita při 150 °C | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 3.5 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %hm | < 0.8 |
Fosfor | ASTM D5185 | %hm | ≥ 0.05 and ≤ 0.09 |
Síra | ASTM D5185 | %hm | ≤ 0.3 |
Odparnost (NOACK) při 250 °C | CEC L-40-93 | % | ≤ 10 |
Číslo alkality | ASTM D2896 | mgKOH/g | ≥ 6.0 |
Poznámka 1: SAPS označuje sulfátový popel, fosfor a síru, jejichž množství je často omezeno v nejnovějších výkonnostních specifikacích.
MB229.51 se obvykle spojuje s řadou různých kombinací dalších schválení v závislosti na viskozitním stupni maziva. Nejčastěji se ve spojení s MB229.51 uvádí schválení ACEA C3, BMW Longlife-04, Volkswagen 504.00/507.00 nebo Volkswagen 505.00/505.01, GM dexos2™, Porsche C30 nebo A40.
MB 229.71
je novinkou v nabídce aktivních specifikací Daimler a představuje zlepšení parametrů spotřeby paliva ve srovnání s předchozími specifikacemi Daimler. Důvodem je pokračující tlak na výrobce OEM, aby zlepšili palivovou účinnost vozidel a splnili tak zpřísňující se legislativu v oblasti emisí CO2, která vstoupí v platnost v roce 2021. Motorová maziva schválená podle MB229.71 jsou prémiová maziva s nižší úrovní SAPS¹, která obvykle odpovídají základní úrovni výkonnosti definované v ACEA C5–16. Jsou určena pro použití ve vysoce výkonných benzinových a lehkých naftových motorech, kde jsou instalovány pokročilé systémy následného zpracování emisí, včetně třícestných katalyzátorů (TWC), filtrů pevných částic (DPF) a nověji filtrů pevných částic pro benzinové motory (GPF).
Hlavní fyzikální a chemické požadavky na MB 229.71 jsou uvedeny níže:
Požadavek | Metoda | Jednotka | Hodnoty |
---|---|---|---|
HTHS viskozita při 150 °C | CEC L-36-A-90 | cP | ≥ 2.6 and ≤ 2.9 |
Kinematická viskozita při 100 °C | ASTM D445 | cP | ≥7.8 |
Sulfátový popel | ASTM D874 | %hm | ≤ 0.8 |
Fosfor | ASTM D5185 | %hm | ≥ 0.07 and ≤ 0.09 |
Síra | ASTM D5185 | %hm | ≤ 0.3 |
Odparnost (NOACK) při 250 °C | CEC L-40-93 | % | ≤ 11 |
Číslo alkality | ASTM D2896 | mgKOH/g | ≥ 7.5 |
Poznámka 1: SAPS označuje sulfátový popel, fosfor a síru, jejichž množství je často omezeno v nejnovějších výkonnostních specifikacích.
Motorová maziva schválená podle MB229.71 musí mít při 150 °C vysokoteplotní vysokou smykovou rychlost (HTHS) mezi 2,6 a 2,9 cP a běžně se označují jako maziva s nízkou HTHS. MB229.71 také umožňuje schválení maziv SAE 0W-20 nebo 5W-20.